Opstart og overgange

Der er mange overgange i løbet af barndommen. Der er de små overgange, som sker i løbet af dagen, fx når barnet skal fra en aktivitet til en anden. De mellemstore overgange, kan være når barnet bevæger sig mellem hjem og institutionen. De store er fx opstart i vuggestue, børnehave eller skole. Ifølge Stig Bröstrøm betyder overgange uanset størrelse meget for barnets trivsel og udvikling. Vi arbejder I SanseSlottet med mange overgange, og er meget bevidste om betydning af dem og hvordan vi kan gøre det nemmere for børnene at navigere i.

En af de vigtige faktorer, som kan være med til at skabe en god overgang er samarbejdet med forældre, pædagogen, dagplejen, skolen mm. Vi skal sammen kunne bygge bro til det nye. Det kan fx være når vi skaber bro mellem vuggestuen og børnehaven ved at have en overgangsgruppe, som består af de børn, der skal starte i børnehaven indenfor tre måneder. Vi går op i børnehaven og er sammen med de børn og voksne, som fremover vil være en del af børnenes hverdag, fx er vi med i de aktiviteter der laves om formiddagen, hvor det er trygt for barnet at den voksne er med, og omvendt kan det også hjælpe pædagogen i børnehaven til at se vuggestuens tilgang til barnet og kan bruge det i sit videre arbejde med barnet.
Årshjul