Funktions opdelt institution

Pædagogiske læringsmiljøer på SanseSlottet

På SanseSlottet er læringsmiljøerne tænkt ind på alle tidspunkter i dagligdagen. Vores pædagogik kræver en vel organiseret rolle struktur for de voksne, da vi har erfaret, at en velforberedt voksen giver overblik og ro til, at børnene kan få de optimale muligheder for at være fordybet. Hvilket også giver mulighed for at lukke op for børnenes nysgerrighed og lyst til at eksperimentere.
Funk pano

I de forskellige læringsrum på SanseSlottet er de voksne meget optaget af at lytte til og observere hvad det enkelte barn eller børnegruppen er fordybet i. Denne observation giver os nogle unikke muligheder for at møde børnene i deres interesser og for at vi sammen med børnene kan gå i dialog om hvordan legen eller aktiviteten kan forsætte eller gå nye veje.

På SanseSlottet har vi bevidst valgt at have nogle læringsrum hvor der ikke altid er en voksen til stede, men hvor rummets indretning inviterer til børneinitiativret lege og aktiviteter.

På værkstederne tilpasser vi vores indretning til den gældende børnegruppe. Indretningen skal give mening for alle aldre.  Med udgangspunkt i børnegruppens behov indretter vi de lege/læringsrum, som vi kan se vil udvikler børnegruppen eller det enkelte barn.

Igennem planlægning, målsætning, refleksion, evaluering og dialog arbejder vi kontinuerligt med at skabe og udvikle dynamiske læringsmiljøer hele dagen, som støtter barnets trivsel, læring, dannelse og udvikling. De voksne er med til igennem vores barnesyn og børneperspektiver at sætte rammerne for læringsmiljøet - hvor børnene er med skabere af legen.

·         Vi organiserer os, så vi er nærværende i læringsmiljøet hele dagen.

·         Vi inddrager børne- og voksenperspektivet.

·         Vi er fleksible og innovative i vores pædagogiske praksis.

Vi ser det individuelle barn i sammenhæng med børnefællesskabet