Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Værkstederne i vuggestuen: Pilfingrene & Boblerne:

Er den del af vuggestuen, som består af to værksteder og et fællesrum. Det er i vuggestuen at læringen/dannelsen starter og vi er derfor faglig bevidste om at skabe læringsmiljøer, der kan være med til at udvikle børnene, ligeledes klæde dem på til deres videre liv, og endvidere at begå sig i resten af husets værksteder. 

Vugge pano

Der er tænkt i forskellige læringsmiljøer, så der er muligheder for nysgerrighed og eksperimentering. Der er aldrig to rum der er ens. Møbler og inventar er flytbare og der er mulighed for at skabe rum i rummet, på den måde sikrer vi at pirre børnene og voksnes nysgerrighed. Borde og stole, bliver fx kørt ud til væggen efter endt måltid, da gulvet er vores foretrukne ”arbejdsplads” for både voksne og børn. Fx ved at lægge forskellige størrelse papir på gulvet og sidde eller ligge og tegne eller lege med kartoffelmel. Borde kan vi bruge til små huler for at skabe rum i rummet.

På tværs af grupperne snakker vi om, hvad vi kan se, der interesserer børnene eller, hvad vi kan se, der er behov for. Således at rummene ikke kommer til at bestå af de samme materialer, redskaber mm. Vuggestuebørns udvikling og behov ændrer sig hurtigt og det er vi nødt til at have for øje, så vi hele tiden ser på børnegruppen og deres behov. Der kan være et stort spænd fra 1 år til 3 år.

Fundamentet for læringen ligger i sansningen og vi arbejder derfor meget bevidst med de 3 primære sanser, taktil, labyrint og kinæstesi. Hvilket kan være når vi laver isterninger med farver i, fylder kasser med ris og linser og børnene kan sidde i dem, når der bliver lavet bilbaner i sandet, eller når der saves i træstubbe.

Der arbejdes med åbne døre og børnene kan når de er færdige med en aktivitet/leg, gå på opdagelse i et nyt værksted, enten ved hjælp af en voksen, et andet barn eller med sig selv.